torsdag 2 oktober 2014

Välkommen hit!

Hej och hjärtligt välkommen till bloggen Doktorandens tankar om utbildning för hållbar utveckling!

Med den här bloggen tänkte jag göra ett försök att öka transparensen i  min forskningsprocess, både för mig själv och för er intresserade därute. Jag är gymnasielärare i geografi och samhällskunskapslärare med tretton års yrkeserfarenhet. För två och ett halvt år sedan fick jag förmånen att börja på Forskarskolan i geografi på kulturgeografiska institutionen i Uppsala och tog i juni i år min licentiatexamen med uppsatsen Gymnasielärares presentationer av relationer mellan miljö och människor: en studie om utbildning för hållbar utveckling. I den undersöker jag hur gymnasieelever presenterar miljösyn och världsbilder när de får i uppgift att diskutera hur konsumtion kan påverka jordens stora system.

Mina slutsatser var att elevernas diskussioner dominerades av ett problematiserande förhållningssätt och en förenklad syn på miljöproblem och omvärld. En del av studien handlade om att analysera läroplanen för Gy 2011 och riktlinjer från UNESCO:s arbete med utbildning för hållbar utveckling. När dessa två jämfördes kunde det konstateras att UNESCO:s texter var mycket mer pluralistik och "moderna" i sin syn på vad utbildning för hållbar utveckling ska innehålla.

Jag har nu fått förnyat förtroende av institutionen att fortsätta min forskning i ytterligare två år. I dagsläget har jag ägnat exakt en månad med den nya studien, vilket gör att jag ligger i startgroparna, men inte har kommit mycket längre än så. Min inriktning på nästa studie är tänkt att vara en diskussion med gymnasieelever om vad de anser och tror kommer att vara viktiga förmågor för en aktiv och ansvarstagande medborgare i ett nära framtida samhälle och hur de anser att de bäst får hjälp att uppnå dessa förmågor genom skolan. Det ger eleverna utrymme att dels reflektera över hur framtiden kommer att se ut, dels kommunicera hur de ser på inlärning (och utlärandet) av det som ska ge dem förutsättningar för att bli framtidens samhällsmedborgare. Analysen av elevernas utsagor kommer att speglas mot teori och tidigare forskning om utbildning för hållbar utveckling.

Här kan ni läsa min uppsats




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar