Det säger Charles Hopkins
med anledning av utgången av valresultatet och dess betydelse för arbetet med
utbildning för hållbar utveckling, ESD. Charles Hopkins jobbar för UNESCO som i
dagarna inleder en stor konferens i Japan med anledning av att den tioåriga globala
satsningen på ESD nu avslutas. Under de kommande fem åren följs satsningen av Global
Action Programme som är ett resultat av ett initiativ från Japan och Sverige.
Den nya satsningen på ESD
är inriktad på action, handling. För att skapa aktiva och ansvarstagande
medborgare i världen måste framtida (och nutida) individer som ska skapa och bygga
dessa samhällen vara kompetenta och veta hur man gör. Och hur gör man det? Vad
tycker ungdomar att de behöver lära sig? Och vad behöver deras lärare kunna?
Ett svar på det kan vara
det Anders Jidesjö som har forskat om
vad ungdomarna själva helst vill lära sig om. Det visar sig vara samhällets
energiomställning, miljöfrågan och den alltmer utbredda ohälsan. Det betyder
inte att det är ämnen som lärare har en förkärlek för – tvärtom. Elevernas val
stämmer istället snarare överens med tablån från TV-kanalen Discovery. Men våra
framtida medborgare kan ju inte bygga sin kompetens på populärvetenskap från
media.
I föredragen och panelerna
som hållits under dagen har istället andra nyckelfaktorer lyfts fram. Entreprenörskap
är ett av dem och då i betydelsen entreprenöriella förmågor snarare än att vara
entreprenör. En annan viktig fråga är tvärvetenskap och helhet i utbildningen. Undervisningen
ska vara transformativ, till skillnad från transmissiv. ESD måste nå upp till
skolans övriga kvalitetskriterier. Lärarutbildningen måste på ett mer
omfattande sätt innefatta kunskaper om hur ESD utförs. Sist men inte minst
måste de ungas röster tas med i ekvationen.
Hur ser det då ut i
verkligheten? Hur går det med att utveckla dessa nyckelfaktorer?
Studier visar att
gymnasieelever inte kopplar ihop de tre dimensionerna i hållbar utveckling och
att lärare uppger att det är svårt att få tillgång till förutsättningar för
tvärvetenskapligt arbete.
Men arbetet med ESD ger
stora möjligheter. En satsning på en korsbefruktning mellan entreprenörskap och
hållbar utveckling skulle kunna för att höja kvaliteten och förhöja elevernas
problemlösningsförmåga och innovationskraft. Välutbildade lärare som uttrycker
visioner och lyssnar till de ungas röster om vad de förväntar sig av sin
utbildning till ansvarstagande och aktiva samhällsmedborgare. En utbildning som
tar in och lär ut hur man handskas med förändring och utveckling. Ett närmare
samarbete mellan skola och lokalsamhälle, där skolan inte isoleras till en
institution. Allt det här tillsammans skulle ge en skolkultur där elever känner
sig värdefulla istället för värdelösa och där den inlärda hopplösheten byts till hoppfullhet inför framtiden.
Det räcker inte med att
Sverige sägs vara tillbaka på banan. Efter hårt arbete med ESD vill i alla fall
jag när Global Action Program är slut få höra: Sweden is not only back - Sweden is the best!
Här på Rival minglar viktiga byggstenar till Sveriges satsning på utbildning på hållbar utveckling
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar