fredag 7 november 2014

Sweden is back!

Det säger Charles Hopkins med anledning av utgången av valresultatet och dess betydelse för arbetet med utbildning för hållbar utveckling, ESD. Charles Hopkins jobbar för UNESCO som i dagarna inleder en stor konferens i Japan med anledning av att den tioåriga globala satsningen på ESD nu avslutas. Under de kommande fem åren följs satsningen av Global Action Programme som är ett resultat av ett initiativ från Japan och Sverige.

Den nya satsningen på ESD är inriktad på action, handling. För att skapa aktiva och ansvarstagande medborgare i världen måste framtida (och nutida) individer som ska skapa och bygga dessa samhällen vara kompetenta och veta hur man gör. Och hur gör man det? Vad tycker ungdomar att de behöver lära sig? Och vad behöver deras lärare kunna?

Ett svar på det kan vara det Anders Jidesjö  som har forskat om vad ungdomarna själva helst vill lära sig om. Det visar sig vara samhällets energiomställning, miljöfrågan och den alltmer utbredda ohälsan. Det betyder inte att det är ämnen som lärare har en förkärlek för – tvärtom. Elevernas val stämmer istället snarare överens med tablån från TV-kanalen Discovery. Men våra framtida medborgare kan ju inte bygga sin kompetens på populärvetenskap från media.

I föredragen och panelerna som hållits under dagen har istället andra nyckelfaktorer lyfts fram. Entreprenörskap är ett av dem och då i betydelsen entreprenöriella förmågor snarare än att vara entreprenör. En annan viktig fråga är tvärvetenskap och helhet i utbildningen. Undervisningen ska vara transformativ, till skillnad från transmissiv. ESD måste nå upp till skolans övriga kvalitetskriterier. Lärarutbildningen måste på ett mer omfattande sätt innefatta kunskaper om hur ESD utförs. Sist men inte minst måste de ungas röster tas med i ekvationen.

Hur ser det då ut i verkligheten? Hur går det med att utveckla dessa nyckelfaktorer?
Studier visar att gymnasieelever inte kopplar ihop de tre dimensionerna i hållbar utveckling och att lärare uppger att det är svårt att få tillgång till förutsättningar för tvärvetenskapligt arbete.

Men arbetet med ESD ger stora möjligheter. En satsning på en korsbefruktning mellan entreprenörskap och hållbar utveckling skulle kunna för att höja kvaliteten och förhöja elevernas problemlösningsförmåga och innovationskraft. Välutbildade lärare som uttrycker visioner och lyssnar till de ungas röster om vad de förväntar sig av sin utbildning till ansvarstagande och aktiva samhällsmedborgare. En utbildning som tar in och lär ut hur man handskas med förändring och utveckling. Ett närmare samarbete mellan skola och lokalsamhälle, där skolan inte isoleras till en institution. Allt det här tillsammans skulle ge en skolkultur där elever känner sig värdefulla istället för värdelösa och där den inlärda hopplösheten byts till hoppfullhet inför framtiden.

Det räcker inte med att Sverige sägs vara tillbaka på banan. Efter hårt arbete med ESD vill i alla fall jag när Global Action Program är slut få höra: Sweden is not only back -  Sweden is the best!

Här på Rival minglar viktiga byggstenar till Sveriges satsning på utbildning på hållbar utveckling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar