Mitt namn är Anna Pettersson och jag arbetar i skolan med de yngre barnen, i första hand elever i åldrarna 10 – 12 år. Kajsa och jag lärde känna varandra på forskarskoleutbildningen i geografi där jag skrivit en uppsatsen De som inte kan simma kommer nog att dö om barns tankar och känslor rörande klimatförändringarna. Då Kajsa frågade om jag vill skriva ett blogginlägg tackade jag med stor glädje ja, eftersom jag tycker att det är oerhört viktigt att lyfta fram diskussionen om klimatförändringarna.
Då jag skulle välja mitt
forskningsområde var det naturligt för min del att vända mig till grundskolan.
Jag har alltid haft ett intresse för frågor som rör miljö och klimat och valde
därför att göra en intervjustudie med barn i åldrarna 12-13 år, med fokus på
deras tankar och känslor rörande klimatförändringarna. Vi lever idag i en tid
som i allt större utsträckning präglas av effekterna av ett förändrat klimat
och vårt västerländska sätt att leva sätter stor press på vår planet.
Mänskligheten står helt klart inför en ny och stor utmaning som är svår att
överblicka. Barnen, som växer upp runt om i världen, är framförallt de som
kommer att få ta konsekvenserna av klimatförändringarna. Därför tyckte jag det var intressant att
undersöka vilka tankar och känslor de har. Vad tror barnen kommer att hända med
vår planet? Hur påverkas de av
diskussionen om klimatförändringarna? Är de uppgivna eller fyllda av
framtidstro och optimism? Med dessa frågor i bagaget genomförde jag 27 enskilda
intervjuer. Det var ett fantastiskt privilegium att få ta del av barnens tankar
och det gav mig energi och lust till att fortsätta arbeta med dessa frågor.
Vad kom jag då fram till i min
studie? Vilka tankar och känslor har barnen rörande klimatförändringarna? För
en stor majoritet av barnen sågs klimatförändringarna som något avlägset, både
i tid och rum. De trodde inte att deras egna liv skulle påverkas i någon större
utsträckning och upplevde inte att det berörde deras egna, personliga framtid.
Klimatförändringarna var för dem något relativt abstrakt som äger rum någon
annanstans. Vad det gällde framtiden såg alla barn positivt på sin egen,
personliga framtid, men när det gällde planetens framtid uttrycktes både
optimism och pessimism, men även en stor ambivalens. De ambivalenta barnen menade
att planetens framtid beror på de val vi människor gör. Om vi bara tar tag i
frågan kan förändringar ske. Dock framkom det i resultaten att barnen såg ett
antal hinder för att genomföra miljövänliga handlingar. De hade kunskapen, men
genomförde inte alltid de handlingar de kände att de kunde göra. Anledningen
till detta var delvis att de var barn och hade ett begränsat inflytande i vissa
frågor, men det handlade även om bekvämlighet (man orkar inte cykla till skolan för att det regnar) och en ovilja
mot att ge upp lustfyllda saker (man vill
inte sluta köra cross för det är det roligaste som finns), men också om
vanans makt. Tankar och känslor är tätt förbundna med den omgivande kulturen
och de rådande sociala normerna, vilket innebär att det inte är helt enkelt att
förändra sitt sätt att leva. För att förändra en livsstil behöver vi hitta nya
sociala normer för ett hållbart samhälle.
Barnen gav uttryck för ett brett
spektrum av känslor; allt från hopp och framtidstro till sorg och oro och de
använde sig att flera olika strategier för att hantera de känslor som väcktes.
En del pratade med någon om sina känslor, andra hyste stor tilltro till andra
aktörer som till exempel politiker, några distanserade sig och en del satte sin
tilltro till tekniken. Det visade sig även att de barn som hade en stark
självtillit i relation till frågor som rörde klimatförändringarna var mer
motiverade och fyllda av handlingskraft. De kände att de kunde påverka, bland
annat genom små vardagsnära handlingar. Något som också påverkade barnens
tankar och känslor var de egna erfarenheterna. De barn som levt i eller rest
till andra länder med ett varmare klimat kunde i större utsträckning leva sig
in i vilka konsekvenser klimatförändringarna kan få. De hade personligen
upplevt till exempel torka eller översvämningar. Dessa erfarenheter och
kunskaper är det viktigt att skolan tar till vara och knyter an till dem i
undervisningen för att skapa ett engagemang. Barnen får på så vis vara med och
skapa kunskapen och klimatförändringarna blir något som berör dem personligen.
Som en avrundning av detta inlägg
vill jag betona vikten av det känslomässiga engagemanget. För att vi människor,
barn så väl som vuxna, ska utveckla ett mer miljövänligt beteende krävs det en
förändring av attityder och värderingar, men också ett känslomässigt
engagemang. Så länge klimatförändringarna ses som något avlägset berör det oss
inte känslomässigt i någon stor utsträckning, vilket gör att vi inte känner
något personligt ansvar. Goda exempel bör lyftas fram och människors
självtillit i relation till klimatförändringarna stärkas så vi kan förändra de
sociala och kulturella normer som hindrar oss från att skapa en hållbar
framtid. Jag avslutar med ett citat från en av flickorna som deltog i studien.
Hon var fylld av engagemang och framtidstro och menande att det inte behöver vara
så svårt.
Man kan göra allting själv, typ spara på vatten, återvinna flaskor
och papper och så där. Om en radio går sönder, då måste man ju gå och återvinna
den och inte bara låta den stå.
Lite längre fram i intervjun
sammanfattade hon det hela med orden:
Hur svårt kan det vara?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar