tisdag 20 oktober 2015

Ensam eller inte ensam i klimatslaget?

Ibland känns det ensamt att hela tiden tänka på klimatförändringarna. Idag är det bara lite mer än en månad till det stora klimatmötet i Paris och vart jag än tittar finns påminnelser om klimatet där. Det är en oerhörd stress att känna att saker går långsammare framåt än vad jag önskar och frågan jag ställer mig är vad jag själv kan göra för att snabba på processer. Så jag skriver som här en blogg, jag mailar nyckelpersoner som jag tror kan hjälpa att dra förändringarna, jag postar på facebook, jag pratar med människor och jag tänker och analyserar en massa saker. Om och om igen.  

Men det är ganska tyst runt omkring mig. De flesta mail besvaras aldrig, telefonen ringer inte trots att Föräldravrålet har skickat en snajdig pressrelease om vår internationella kampanj Our Kids´Climate. Jag varken ser eller hör någon prata om det där viktiga med klimatfrågan. Inte antal grader eller ppm, inte förhandlingstexter, inte domedagsprofetior om tiden som håller på att rinna ut, inte om teknologiska lösningar och inte heller om att politikerna eventuellt börjar få upp ögonen för problemen. Inte ens om den största manifestationen någonsin av civil olydnad som ska uppföras i Paris. Det är inte det, det handlar om. När mötet är avklarat och haussen ebbat ut sitter jag ändå ensam där, med mina tvivel om vad det är för en värld jag är en del av och hur den kommer att formas i framtiden.

Jag vill prata om hur det känns att leva och i mitt fall också ha barn i den här världen. Jag fick nyss en lägesrapport från en vän på resa. Han befann sig på Borneo och hade det fint men stördes av lukten av brandrök från den brinnande skogen som skulle omvandlas till plantager. Det gör mig knäsvag och jag tänker förstås: Men människa, gör något, ligg inte bara där i hängmattan, spring och släck! Men varken kompisen, skogsarbetaren eller jag kan göra något åt det. Efterfrågan och strukturer måste förändras innan lågorna slocknar. Så vem ska göra det då? Jo, det blir ju jag igen då. I alla fall en del av det. Och då finns tendensen hos mig att springa och släcka lite varstans där, men det gör i slutändan att jag själv brinner ut. För mig är det en av alla känslor jag har inför den här världen. Det går aldrig att göra tillräckligt. Det går heller inte att veta exakt vad som ska göras och var och när det görs bäst. Jag vet egentligen inte om det gör någon som helst skillnad.

Men allt slit får ändå en betalning. Jag har fått nya vänner som jag aldrig hade träffat annars som har lärt mig nya saker och gett mig nya insikter. När jag tänker på det inser jag att det här är något jag gör ihop med andra. Jag är inte ensam om min oro, inte heller om mina känslor om hur det är att vara i den här världen. I pressreleasen till lanseringen av Our Kids Climate kunde jag läsa hur föräldrar och mor- och farföräldrar från USA, Kanada, Australien, Peru, Norge, Finland och Schweiz sa samma sak som jag själv. Nämligen hur viktig det är att vi tänker på kommande och uppväxande generationer i klimatförhandlingarna. Jag hörde min egen oro och beslutsamhet genom deras röster och kände att det här är något vi gör tillsammans! Vi lever i den här världen ihop och vi kan kämpa för att göra den så bra som möjligt.

Om du känner något liknande vad jag har beskrivit här kan jag tipsa dig om att gå in på Föräldravrålets hemsida  och skriva på kampanjen Our Kids Climate. Då blir du en av många som visar förhandlarna i Paris att du tycker att klimatet är en fråga om rättvisa för alla barn och kommande generationer.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar